tag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post7442900380058070945..comments2023-10-31T11:16:43.862+02:00Comments on Seven Films: Τηλεφωνήσατε Ασφάλεια Αμέσου ΔράσεωςSeven Filmshttp://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-30010470440069468262010-06-10T22:22:18.430+03:002010-06-10T22:22:18.430+03:00Από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του Χίτσκοκ τη...Από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του Χίτσκοκ της τελευταίας περιόδου, ή αν προτιμάτε 100% Χίτσκοκ... Το κλασικό "χιτσκοκικό σασπένς" συναντά τον δρόμο της κάθαρσης επιταχύνοντας το σταθερό βηματισμό προς μια υπερβατική διάσταση, στο απόγειο της δημιουργικότητας. Η αναζήτηση του "τέλειου εγκλήματος" καταρρέει τέλεια! Ένα φιλοσοφικό δοκίμιο γραμμένο σε φιλμ, που βλέπεται και από τον πιο αμύητο στα μυστικά της 7ης Τέχνης, όντας πολυεπίπεδο και διασκεδαστικό, παρά την επιφανειακή "θεατρική" στατικότητά του. Ο γρίφος του Χίτσκοκ δηλώνει πολυσχιδής και ανατρεπτικός, με ένα φινάλε προκλητικά αλληγορικό πάνω στην ανθρώπινη φύση και την ηθική της.<br />ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΟΣ www.myfilm.grSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-62174984092447071552010-06-10T22:20:28.286+03:002010-06-10T22:20:28.286+03:00Σε μια εβδομάδα χωρίς σημαντική νέα κυκλοφορία, εί...Σε μια εβδομάδα χωρίς σημαντική νέα κυκλοφορία, είναι εύκολο να ξεχωρίσει η επανέκδοση μιας ταινίας του Αλφρεντ Χίτσκοκ. Το «Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως» του 1954 μπορεί να μην είναι μια από τις κορυφαίες ταινίες του μετρ του σασπένς, είναι ωστόσο μια ταινία με στυλ και ωραίες ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές, την ιδανική χιτσκοκική ξανθιά Γκρέις Κέλι και τον Ρέι Μίλαντ.<br /><br />Ο άντρας μιας πλούσιας νεαρής και όμορφης γυναίκας σχεδιάζει τη δολοφονία της, όμως το τέλειο έγκλημα που έχει σχεδιάσει, καταρρέει. Οταν τα πράγματα έρθουν αντίθετα απ' ό,τι περίμενε, θα περάσει ένα διάστημα αγωνίας, προσπαθώντας να μην αποκαλυφθεί το σχέδιό του. Η ταινία βασίζεται σε θεατρικό έργο και ο Χίτσκοκ δεν προσπαθεί ιδιαίτερα να καλύψει τη θεατρικότητά του. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας διαδραματίζεται σε ένα διαμέρισμα, όμως με το έξυπνο μοντάζ, ο Χίτσκοκ καταφέρνει να διατηρήσει τον ρυθμό και το σασπένς.<br /><br />ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-37169575262112218122010-06-10T22:19:08.739+03:002010-06-10T22:19:08.739+03:00ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΙΣΘΗΣΗ...ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΙΣΘΗΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΘΡΙΛΕΡ. ΑΠΟ ΤΙΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΧΙΤΣΚΟΚ, ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗΣ ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΙΑΣ, ΣΑΣΠΕΝΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΩΔΟΥΣ ΡΥΘΜΟΥ. <br /> <br />ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΣΗΣ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-71269573246344533942010-06-10T22:16:30.777+03:002010-06-10T22:16:30.777+03:00Από μια χαριτωμένη σύμπτωση η επανέκδοση της εβδομ...Από μια χαριτωμένη σύμπτωση η επανέκδοση της εβδομάδας, το «Τηλεφωνήσατε Ασφάλεια Αμέσου Δράσεως» (Dial M for Murder) υπήρξε η μόνη τρισδιάστατη ταινία που γύρισε ποτέ ο Χίτσκοκ. Η μόδα του 3D όμως είχε αρχίσει να πεθαίνει όταν ο Χιτς ολοκλήρωσε αυτό το θρίλερ για το «τέλειο» σχέδιο ενός πρώην πρωταθλητή να δολοφονήσει τη γυναίκα του, οπότε δεν προβλήθηκε σχεδόν ποτέ όπως το είχε φανταστεί. Ακόμη κι έτσι όμως το σασπένς επιβιώνει, έστω κι αν η προοπτική μερικών αντικειμένων μοιάζει ιδιαίτερα παράξενη στην 2D εκδοχή του φιλμ.<br /><br /> ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΡΑΣΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ATHENS VOICESeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-38536414238529324712010-06-10T22:14:42.635+03:002010-06-10T22:14:42.635+03:00Η αποτυχία της προσχεδιασμένης δολοφονίας μιας άπι...Η αποτυχία της προσχεδιασμένης δολοφονίας μιας άπιστης γυναίκας οδηγεί τον σύζυγο σε διάφορα μπλεξίματα, σε ένα καλοστημένο, με μπόλικο σασπένς, θρίλερ - σε επανέκδοση.<br /><br />Ο Χίτσκοκ δεν χρειάζεται πολλά για να δημιουργήσει τα απρόοπτα και το σασπένς, όπως δείχνει για μία ακόμη φορά με αυτό το θρίλερ, βασισμένο σ' ένα θεατρικό έργο. Το ότι η ιστορία εκτυλίσσεται σ' έναν κλειστό ουσιαστικά χώρο, δεν εμποδίζει καθόλου τον «μετρ», όπως το έχει δείξει και σε άλλες «θεατρικές» ταινίες του («Σωσίβια λέμβος», «Ο βρόχος»), να φτιάξει την κατάλληλη, πέρα για πέρα κινηματογραφική, ατμόσφαιρα. Στις ξεχωριστές απολαύσεις και η Γκρέις Κέλι στον ρόλο της γυναίκας που ο σύζυγος (ένας πολύ καλός Ρέι Μίλαντ) υποψιάζεται για απιστία και που, από τις πρώτες κιόλας σκηνές, δολοφονεί σε αυτοάμυνα τον υποψήφιο δολοφόνο της, βάζοντας σε ενέργεια μια έξυπνη πλοκή.<br /><br />Εδώ ο Χίτσκοκ είχε να παίξει και μ' ένα καινούργιο για την εποχή παιχνίδι: το 3-D, την τρισδιάστατη οθόνη, που μπορεί να μην ήταν στο επίπεδο του «Avatar», αλλά του έδινε την ευκαιρία να φτιάξει μερικές διασκεδαστικές σκηνές, με διάφορα αντικείμενα που ξάφνιαζαν τον θεατή της εποχής. Αν και, τελικά, ο Χίτσκοκ, που δεν είχε μείνει ικανοποιημένος με το 3-D, διοργάνωσε την πρεμιέρα σε μονοδιάστατη προβολή! Η ταινία βλέπεται, ακόμη και σήμερα, με την ίδια απόλαυση, που πηγάζει από τους τρόπους με τους οποίους ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει τις διάφορες σκηνές: με τους φωτισμούς, το σασπένς και το μυστήριο να δίνονται με πρωτοτυπία, έστω κι αν από τότε αρκετά απ' αυτά έχουν αντιγραφεί από πολλούς - ποτέ όμως με την ίδια φαντασία και φρεσκάδα!<br />ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-8753321240958068582010-06-10T09:22:58.432+03:002010-06-10T09:22:58.432+03:00Οι επαναλήψεις λοιπόν. Αρκετές φορές το παλιό απεί...Οι επαναλήψεις λοιπόν. Αρκετές φορές το παλιό απείρως καλύτερο από το καινούργιο. Το επί της ουσίας αραχνιασµένο, κλισαρισµένο και βαρετό. Καλώς τες, λοιπόν. <br /><br />Με µια επιφύλαξη για το κοινό. Αρκεί η παλιά και κλασική ταινία να προβάλλεται σε φρέσκια κόπια ώστε να αξίζει τον κόπο και τα λεφτά. Ευνοούµενος των καλοκαιρινών επιστροφών ο Αλφρεντ Χίτσκοκ (1899-1980) ο Βρετανός. Αίλουρος της αγωνίας. <br /><br />Μετρ της αφήγησης µιας (εξωτερικά) απλής, όµως στο βάθος πολυδιάστατης ιστορίας. Αρχιερέας του µυστηρίου χωρίς αίµατα, σφαγές, εντόσθια και κρεοπωλεία. Κάθε φορά που βλέπω ταινία του, κυρίως τον «Δεσµώτη του ιλίγγου», τον «Σιωπηλό µάρτυρα» και το «Ψυχώ», τρελαίνοµαι µ αυτόν τον µάγο τον µοναδικό! <br /><br />Το 1954, ο Χίτσκοκ βάζει στοίχηµα µε τον εαυτό του. Οτι µπορεί να αποσπάσει την ίδια αγωνία από τον θεατή, αποκαλύπτωντας από την πρώτη, σχεδόν στιγµή, την ταυτότητα του δολοφόνου. Γιατί η διαδικασία κάνει τη διαφορά. Ετσι µ ένα σενάριο από το οµότιτλο θεατρικό του Φρέντερικ Νοτ «Dial Μ for Μurder» που ελληνικώς καταχωρήθηκε «Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αµέσου δράσεως» (άσχετο εντελώς) προσπαθεί και ενίοτε τα καταφέρνει να µετατρέψει τη θεατρική σκηνή σε δράση κινηµατογραφική. Το θέατρο στο σινεµά, δηλαδή. Σχεδόν όλες οι σκηνές διαδραµατίζονται στο σαλόνι ενός πλούσιου ζευγαριού. <br /><br />Ενα το ατού. Η absolutely blonde Γκρέις Κέλι (1929-1982). Τότε µόλις 25 ετών. Μετά την Κιµ Νόβακ του «Vertigo», η πιο λαµπερή αυθεντική ξανθιά ολόκληρης της φιλµογραφίας του. Το στόρι ταιριάζει πάνω της σαν ταγεράκι της Chanel. Παραγγελιά, βλέπετε. Οπου µια πλούσια και πεντάµορφη είναι παντρεµένη µε ένα βρετανικό παράσιτο (Ρέι Μίλιαντ). Το παράσιτο φυσικά σχεδιάζει να απαλλαγεί από την ξανθιά. Ετσι θα ανοίξει ο δρόµος για τα λεφτά. Για να το διαπράξει πρέπει δύο πράγµατα να αποκτήσει. <br /><br />Πρώτο, ένα πρώτης τάξεως ακλόνητο άλλοθι. Και δεύτερο, έναν εκτελεστή. Ο «Αλβανός» να κάνει τη βρώµικη δουλειά. Διαχρονικό. Ετσι ανακαλύπτει από το παρελθόν κάποιον παλιό συµµαθητή του που διαπρέπει στην κοµπίνα, τα χρέη και την παρανοµία. Τον συναντάει, τον παγιδεύει, τον εκβιάζει. Απλό, του λέει. Θα ανοίξεις µε το κλειδί την ώρα που εγώ θα τηλεφωνώ στη γυναίκα µου. Θα τη στραγγαλίσεις και στη συνέχεια θα τοποθετήσεις το κλειδί κάτω από το χαλί της εξωτερικής πόρτας. Εντάξει; Εντάξει. <br /><br />Αµφότεροι σχεδιάζουν χωρίς τον ξενοδόχο. Διότι η ξανθιά αποδεικνύεται στο µυαλό καθόλου ξανθιά. Τη στιγµή του στραγγαλισµού, σκοτώνει µ ένα αιχµηρό αντικείµενο τον υποψήφιο δολοφόνο. Καθόλου άσχηµα για τον σύζυγο. Γιατί η αστυνοµία τη συλλαµβάνει και γιατί το δικαστήριο την καταδικάζει στην αγχόνη. Μ έναν σµπάρο δυο τρυγόνια. Και ο εκτελεστής δολοφονηµένος και η σύζυγος νεκρή. <br /><br />Το δέκα το καλό. Από τους υπολογισµούς τού διαφεύγουν δύο πράγµατα. Πρώτο, το κλειδί και δεύτερο, ο Ρόµπερτ Κάµινγκς. Ενας αµερικανός συγγραφέας ιστοριών µυστηρίου, παλιό φλερτ της Γκρέις Κέλι. Justice, you sons of bitches! <br /><br />Τα περιθώρια περιορισµένα. Το σκηνικό εντελώς θεατρικό. Η ιστορία µονοδιάστατη και σαλονάτη. Το ύφος στις µέρες µας παλιοµοδίτικο και ξεπερασµένο. Παρ όλα αυτά, η διαδικασία της ίντριγκας µάθηµα σασπένς. <br /><br />Πού και πού ακόµα και οι θεοί σκηνοθετούν χωρίς έµπνευση µοναδική! <br />ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ ΤΑ ΝΕΑSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-89742634426838108382010-06-10T09:15:20.389+03:002010-06-10T09:15:20.389+03:00Το «Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως» («Dial Μ...Το «Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως» («Dial Μ for murder», ΗΠΑ, 1954) είναι ένα δεξιοτεχνικά σκηνοθετημένο θρίλερ δωματίου και μια από τις πιο προσωπικές ταινίες του μετρ της αγωγίας Αλφρεντ Χίτσκοκ. Εξαιρετικά λιτή, γυρισμένη κυρίως σε εσωτερικούς χώρους, η ταινία, που σχετίζεται με την προσπάθεια ενός συζύγου ( Ρέι Μιλάν ) να δολοφονήσει τη γυναίκα του ( Γκρέις Κέλι στη φωτογραφία) διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον μας καθ΄ όλη τη διάρκειά της. Ο Χίτσκοκ μετέφερε στο σινεμά το επιτυχημένο θεατρικό έργο του Φρέντερικ Νοτ που έκανε και τη σεναριακή διασκευή, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι η ταινία υπήρξε το μοναδικό πείραμα του σκηνοθέτη με το σύστημα των τριών διαστάσεων (3-D). <br /><br />ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ ΤΟ ΒΗΜΑSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2971055887038540171.post-50128686371898032142010-06-10T01:16:54.786+03:002010-06-10T01:16:54.786+03:00Ένας πρωταθλητής του τένις σχεδιάζει να δολοφονήσε...Ένας πρωταθλητής του τένις σχεδιάζει να δολοφονήσει τη γυναίκα του για να την κληρονομήσει, αλλά το «τέλειο» σχέδιό του τού επιστρέφει μπούμερανγκ. Υπάρχει τέλειος φόνος; Ο Χίτσκοκ, βασισμένος στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Φρέντερικ Νοτ (ο οποίος έγραψε το παρόμοιας κλειστοφοβικής απειλητικότητας Wait until dark, που μεταφέρθηκε στο σινεμά το 1967 με την Όντρεϊ Χέπμπορν), παραδίδει μαθήματα μοντάζ εσωτερικού χώρου και καταγράφει με χειρουργική ακρίβεια σχέσεις και εσωτερικές σκέψεις με ήρωες ένα ζευγάρι που δεν αγαπιέται πια, τον εραστή της γυναίκας κι ένα πτώμα που πρέπει οπωσδήποτε κάποιος να χρεωθεί για να επέλθει η κάθαρση.<br /><br />Vintage Χίτσκοκ, το Τηλεφωνήσατε συγκρίνεται άμεσα με τον Σιωπηλό Μάρτυρα (που γυρίστηκε την ίδια περίοδο), τη Θηλιά και τη Σωστική Λέμβο, ως προς την εξερεύνηση των ψυχολογικών ορίων των κλειστών χώρων. Αντίθετα με τον περιορισμό πολλών σκηνοθετών που μειοδοτούν όταν διασκευάζουν θεατρικά και σκέφτονται θεατρικά όταν κλείνονται σε τέσσερις τοίχους, ο Χίτσκοκ κάνει μεγάλο σινεμά δωματίου, εισχωρώντας βαθιά στην ψυχή των εμπλεκομένων, ειδικά επειδή δεν μπορούν να δραπετεύσουν. Μεγιστοποιεί την απειλή, μεγεθύνει τον φόβο, περιπλέκει το μοντάζ και εντείνει το μυστήριο, κρατώντας τις ισορροπίες ανάμεσα στα κλειδιά της λύσης και τη σημειολογία του λόγου και της εμφάνισης. Σε αντίθεση με την απελπισμένη, αγέρωχη και καλοντυμένη θεά Γκρέις Κέλι, οι άντρες στήνουν γύρω της ένα μακάβριο χορό σκιών και μας κολλάνε στο κάθισμα τόσα χρόνια μετά την πρώτη προβολή μιας ταινίας που δεν είναι καθόλου παρωχημένη.<br /><br />Παρατηρήστε και πάλι την εφευρετική χρήση της κάμερας, που αποσπά και συγκεντρώνει, τοποθετώντας τον θεατή σε διαφορετικές γωνίες θέασης. Ο δαιμονικός Χίτσκοκ δεν ήταν ένας ορθόδοξος σκηνοθέτης, αν και οι ταινίες του μοιάζουν ακαδημαϊκές στη φόρμα. Η δημιουργική του ηθική ξεπηδούσε από την αβυσσαλέα ψυχή των δολοπλόκων ηρώων του κι εκείνος προσαρμοζόταν ανάλογα με την περίσταση. Επί 30 χρόνια, στην εποχή της αδιάκοπης ακμής του, δεν έκανε ποτέ λάθος στον χειρισμό και τον τόνο.<br />ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ LIFOSeven Filmshttps://www.blogger.com/profile/11190639486387862467noreply@blogger.com