Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2008

4 ΝΥΧΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΝΑ




Cztery noce z Anna

FOUR NIGHTS WITH ANNA

Σκηνοθεσία: Γιέρζι Σκολιμόφσκι
Σενάριο: Γιέρζι Σκολιμόφσκι και Εύα Πιασκόφσκα
Φωτογραφία: Άνταμ Σικόρα
Μουσική: Μάικλ Λόρενς
Παίζουν: Jerzy Fedorowicz, Redbad Klynstra, Kinga Preis, Artur Steranko
Έτος παραγωγής: 2008
Γλώσσα: Πολωνικά
Διάρκεια: 87’

Βραβεία, συμμετοχές
· Εναρκτήρια τιμητική προβολή στο τμήμα «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών» του Φεστιβάλ Καννών 2008.
· ERA New Horizons Film Festival της Πολωνίας Ιούλιος 2008
· Φεστιβάλ του Τορόντο Σεπτέμβριος 2008
· Gdynia Polish Film Festival Σεπτέμβριος 2008
· New York Film Festival Οκτώβριος 2008
· Βραβείο Fipresci στο 21ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Διαγωνιστικό Τμήμα Οκτώβριος 2008



Υπόθεση
Ένας νέος γίνεται μάρτυρας βιασμού μιας νοσοκόμας, της Άννας. Το γεγονός αυτό θα τον αναστατώσει τόσο, ώστε το αίσθημα της φρίκης που ένιωσε για την βία, που έγινε αφορμή να την γνωρίσει θα μετατραπεί σε έναν παράφορο, παράλογο και ανομολόγητο έρωτα γι αυτήν.
Ύστερα από δεκαεπτά χρόνια σιωπής , η νέα ταινία του Σκολιμόφσκι αποζημιώνει τους θαυμαστές του, για την αναμονή τους, με μια ταινία που αναμειγνύει την σλάβικη μελαγχολία με την τρέλα της παρωδίας.
Το Τέσσερεις νύχτες με την Άννα είναι μια πολύ προσεκτικά, συναισθηματική ταινία με αφορμή τον παράφορο κι ανομολόγητο έρωτα του ήρωα με μια νοσοκόμα Ο ήρωας μας ο Λέων, κάθε βράδυ μετά την βάρδια του στο κρεματόριο της πόλης που εργάζεται, επισκέπτεται κρυφά το δωμάτιο της Άννας και προσπαθεί να ζήσει , μέσα από αυτήν ,λίγη δική του ζωή..
Ενώ όλα τα στοιχεία που μας δίνει ο σκηνοθέτης μας προϊδεάζουν για μια προσωπικότητα σχιζοφρενή, ικανού για το πιο αποτρόπαιο έγκλημα, το μόνο αξιόποινο που τελικά διαπράττει ο ήρωας είναι να ερωτευτεί την Άννα με μια τρυφερότητα που παραπέμπει στα πιο σουρεαλιστικά απρόοπτα με τελικό στόχο να μας δείξει τους τοίχους που συναντούν τα αισθήματα μας από την μια και πόσο κοντά είναι το πάθος κι η επιθυμία με την τρέλα και το έγκλημα.

Μια μεγάλη ταινία για την εμμονή, την κακοποίηση και την… ποίηση της ζωής.

Με χιούμορ και παράδοξα καθημερινά ενσταντανέ.

Κριτική
«Μια εκκεντρικά ρομαντική κωμωδία από τον μάστορα του σουρεαλισμού»
(The Auteur’s Notebook)

2 σχόλια:

Seven Films είπε...

Λυρική παραβολή, αλλά και πρωτότυπη, με χιούμορ, ματιά πάνω στο θέμα της ηδονοβλεψίας, μέσα από την ιστορία ενός παθητικού άντρα, που ναρκώνει μια γυναίκα για να την παρακολουθεί και να τη φροντίζει τη νύχτα, ενώ αυτή κοιμάται.

Επιστροφή του Πολωνού σκηνοθέτη Γέρζι Σκολιμόφσκι στην πατρίδα του και στον κινηματογράφο έπειτα από απουσία 17 περίπου χρόνων, με μια ταινία-σχόλιο πάνω στον ίδιο τον κινηματογράφο και το ηδονοβλεπτικό βλέμμα του. Ο Λεόν, υπάλληλος σε νεκροτομείο, έχοντας αποφυλακιστεί για βιασμό για τον οποίο δεν ήταν υπεύθυνος, απολαμβάνει τον παράξενο έρωτά του για την Αννα, θύμα του βιασμού στον οποίο ήταν απλός θεατής, μπαίνοντας τη νύχτα στο δωμάτιό της, έχοντας βάλει υπνωτικό στο τσάι της και φροντίζοντάς την, ενώ εκείνη κοιμάται - πλένοντας πιάτα, βάζοντας τάξη στο δωμάτιο και... βάφοντας τα νύχια της.

Με φόντο ένα βουτηγμένο στην απάθεια χωριό, σ' ένα άλλοτε βροχερό κι άλλοτε χιονισμένο τοπίο, που εκφράζει τη ψυχολογία του Λεόν και μ' ένα αλλόκοτο χιούμορ, καθαρά πολωνικό (που συναντάμε και στον συμπατριώτη του Αντρέι Μουνκ), ο Σκολιμόφσκι («Η πρώτη επαφή ενός πρωτάρη», «Στο φως του φεγγαριού») φτιάχνει ένα είδος παραβολής πάνω στον κόσμο μας, αλλά και στον ίδιο τον κινηματογράφο.

Ο Λεόν είναι ένας απλός, παθητικός άνθρωπος, που πληρώνει, κατά κάποιο τρόπο, τις αμαρτίες των άλλων. Καταδικασμένος να βλέπει -σ' έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η ανασφάλεια, η ταπείνωση και η καταπίεση- δέχεται όλους τους εξευτελισμούς, καταφέρνοντας ταυτόχρονα να κρατήσει αγνή την αγάπη του για την Αννα. Καταδικασμένος και ο σκηνοθέτης, όπως και ο θεατής -αιώνιοι ηδονοβλεψίες- να παρακολουθεί και να καταγράφει, χωρίς να μπορεί να παρέμβει. Κι αν κάποτε βγει από τη θέση του ηδονοβλεψία-παρατηρητή, το μόνο που θα βρει μπροστά του είναι, όπως και ο ήρωας της ταινίας, έναν άδειο τοίχο.
ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Seven Films είπε...

Με ένα βλέμμα μόνιμης απορίας στα μάτια, ο Leon Okrasa (Artur Steranko) μοιάζει να ανακαλύπτει συνεχώς τη ζωή από την αρχή. Ταπεινός υπάλληλος στο κρεματόριο ενός μικρού νοσοκομείου, φροντίζει να διατηρεί περιορισμένες σχέσεις με την πραγματικότητα αναπτύσσοντας έντονους συναισθηματικούς δεσμούς με ανθρώπους που δεν έχει πλησιάσει ποτέ. Όταν η αγαπημένη του γιαγιά αποχωρεί για τόπο χλοερό, ο Okrasa αφιερώνει όση τρυφερότητα του έχει απομείνει στην Anna (Kinga Preis), μια παχουλή νοσοκόμα που μένει ακριβώς απέναντί του.

Περιφρουρώντας τον ύπνο της, ξεροσταλιάζει στο προσκεφάλι της για τέσσερις νύχτες στη σειρά, ζώντας ένα ντελίριο ευτυχίας που δεν μεταφράζεται ποτέ σε πραγματικούς όρους. Όταν την τελευταία νύχτα ο Okrasa περνάει στο χλωμό της δάχτυλο ένα δαχτυλίδι αρραβώνων, ενώ αυτή κείτεται μισολιπόθυμη στο κρεβάτι της μετά από βαρβάτο μεθύσι γενεθλίων, αποκλείεται να μην αισθανθείτε την απέραντη αγάπη που έχει ο Skolimowski για τον πρωταγωνιστή του, κι αυτός με τη σειρά του για τη γυναίκα των ονείρων του.

Ο παντελώς άγνωστος Artur Steranko είναι συγκλονιστικός στο ρόλο του Okrasa, αν και όπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο σκηνοθέτης είναι αδύνατον να γνωρίζει κανείς αν η αυθεντικότητα της ερμηνείας του οφείλεται στην υποκριτική του βιρτουοζιτέ ή στην κλονισμένη του υγεία. Θύμα δύο βαρβάτων εγκεφαλικών, ο Steranko ήταν ανίκανος όχι μόνο να θυμηθεί μακροσκελείς διαλόγους (που ο Skolimowski ούτως ή άλλως δεν είχε σκοπό να χρησιμοποιήσει), αλλά ούτε καν την αλληλουχία των δράσεων το χαρακτήρα του, εξ' ου και η συνεχώς έκπληκτη έκφρασή του και η ακαταμάχητη αίσθηση ότι μάθαινε συνεχώς τη ζωή (ή το ρόλο του) από την αρχή.

Ατύχημα ή όχι, οι Τέσσερις Νύχτες με την Άννα είναι το καλύτερο δώρο για όσους αγάπησαν τον Πολωνό auteur που μοιάζει να διαγράφει τις αποτυχίες του παρελθόντος και να πιάνει την καριέρα του από εκεί που θα έπρεπε να την είχε αφήσει, δηλαδή από το υπέροχο Moonlighting του 1982.
Δέσποινα Παυλάκη www.mixtape.gr