Τετάρτη 26 Αυγούστου 2009

(Κατα)σκοπεύοντας Espion(s) Spy(ies)



Σκηνοθεσία: Νικολά Σαντά
Σενάριο: Νικολά Σαντά
Φωτογραφία: Stéphane Fontaine (Βραβείο Σεζάρ και του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αδελφών Μανάκη στη FΥΡΟΜ για την ταινία «De battre mon coeur s'est arrêté»
Μουσική: Cliff Martinez
Παίζουν:
Γκιγιόμ Κανέ,
Géraldine Pailhas,
Stephen Rea,
Hippolyte Girardot,
Alexander Siddig,
Vincent Regan
Έτος παραγωγής: 2009
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Έγχρωμο
Διάρκεια: 1.39΄


Υπόθεση:
Ένα μοντέρνο ρομάντζο κατασκοπίας

Η ταινία του Espion(s) είναι μια σπουδή πάνω στα κατασκοπευτικά φιλμ της δεκαετίας του 70, μόνο που εδώ, αν και υπάρχουν όλα τα στοιχεία ενός κατασκοπευτικού νουάρ, με τον μοναχικό κι απεγνωσμένο ήρωα να μπλέκεται άθελα του σε μια δίνη διπλωματικής κατασκοπείας, και να αφήνεται να τυλιχτεί στα γοητευτικά δίκτυα της femme fatale, έχει μια κριτική και πικρή ματιά για το σύγχρονο τρόπο που κυβερνούν τα κέντρα εξουσίας παγκοσμίως και ταυτόχρονα ένα σχόλιο για την προσωπική ευθύνη όλων μας στη δημιουργία τερατογένεσεων αντί πολιτικής και ενός νέου μετά-ηρωικού προφίλ στο καθ όλα γοητευτικό looser Γκιγιόμ Κανέ που μαζί με την μούσα του σκηνοθέτη Ζεραλντίν Παισα δίνουν ένα τόνο φρεσκάδας και χιούμορ σε μια περιπέτεια στα όρια του θρίλερ. .

Το κλασσικά ανατρεπτικό φινάλε σου αφήνει μια αίσθηση απαισιοδοξίας για το μέλλον του πλανήτη , αν αφεθεί στις σκοτεινές μυστικές υπηρεσίες των κρατών αλλά η ερωτική χημεία των δυο πρωταγωνιστών σε αποζημιώνει μαζί με την πολύ καλή εμφάνιση του Αλεξάντερ Σίντιγκ (Συριάνα) στο ρόλο του τρομοκράτη.

Στα υπέρ της ταινίας και η υπέροχη μουσική του γνωστού από το «Τράφικ» Κλίφ Μαρτίνεζ

Άποψη :
Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά μεγάλου μήκους, του σεναριογράφου Νικολά Σαντά ,που γνωρίσαμε από τον «Αρσεν Λουπέν», του Ζαν Πολ Σαλόμ και πολλά δημοφιλή γαλλικά σήριαλ.

Είχε προηγηθεί η μικρού μήκους ταινία του ,σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του, υποψήφια για Σεζάρ μικρού μήκουςto 2004 , για τους κραδασμούς που προκαλεί στη ζωή τριών ανθρώπων, η επιστροφή ενός διεφθαρμένου επιχειρηματία που επιστρέφει στην χώρα του ,για να αντιμετωπίσει την δικαιοσύνη . Το “Les Parallèles” .(Φεστιβάλ Καννών 2004)
Ο Νικολά Σαντά υπήρξε κριτικός κινηματογράφου από το 1987 έως το 2000 στα Cahiers du Cinéma




Η Δήλωση του σκηνοθέτη:

«Ο κατάσκοπος που αγάπησα»

“Η αφετηρία για να ξεκινήσω μια ταινία αυτού του είδους ήταν η επιθυμία μου να αφηγηθώ μια ρομαντική ιστορία αγάπης μέσα σε ένα πλαίσιο κατασκοπίας. Επίτηδες επεδίωξα η δολοπλοκία να ξετυλίγεται σε μια ξένη χώρα για να ξεφύγω από τις γνωστές συμβάσεις του είδους. Γιατί η ταινία μου είναι μια κατ εξοχήν ιστορία αγάπης με υπόβαθρο τον κόσμο των μυστικών υπηρεσιών. Έγραψα έτσι το σενάριο ώστε να παρακολουθούμε τις συναισθηματικές μεταπτώσεις των ηρώων κυρίως κι όχι αυτή την ίδια την δράση. Το δυσκολότερο κομμάτι ήταν αυτή η προσπάθεια μου να κρατηθεί ως το τέλος στη συναισθηματική προσέγγιση του ήρωα ώστε να αποφύγω τις γνωστές συμβάσεις του είδους. Φυσικά προσπάθησα να σεβαστώ τους κανόνες των ταινιών του είδους. Οι ταινίες αυτές πάντα μου άρεσαν γιατί έχουν να κάνουν κυρίως με τον χειρισμό, την ευθραυστότητα των ανθρωπίνων σχέσεων, τις προσωπικές αδυναμίες των ηρώων , μπροστά τα διλήμματα.”


Ο Νικολά Σαντά υπήρξε κριτικός κινηματογράφου από το 1987 έως το 2000 στα Cahiers du Cinéma





10 σχόλια:

Seven Films είπε...

Ο ΠΡΩΗΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΤΩΝ "CAHIERS DU CINEMA" ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΝΤΥΣΕΙ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΚΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΝΟΥΑΡ ΓΟΗΤΕΙΑ ΚΑΙ ΧΙΤΣΚΟΚΙΚΗ ΙΝΤΡΙΓΚΑ. ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ, ΟΜΩΣ, Η ΤΑΙΝΙΑ ΧΑΝΕΙ ΤΗ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΧΡΟΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΡΜΟ ΤΟΥ ΣΑΣΠΕΝΣ, ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΕΝΗ ΑΠΟ ΥΠΟΠΛΟΚΕΣ ΓΕΜΑΤΕΣ ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ, ΑΝΟΛΟΚΛΗΡΩΤΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΜΒΑΘΥΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΣΗΣ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

Seven Films είπε...

Έρωτας που επιβάλλεται από την κατασκοπία, αλλά στη συνέχεια ακολουθεί το δικό του δρόμο...

Story: Ο Βενσάν, παρά τις αξιόλογες σπουδές του, δουλεύει στο τμήμα αποσκευών του αεροδρομίου και μαζί με ένα φίλο συνάδελφο κλέβουν αντικείμενα από τις βαλίτσες. Μια μέρα όμως μια κολόνια εκρήγνυται, ενώ ο σύριος διπλωμάτης στον οποίο ανήκε εξαφανίζεται... Η μυστική αστυνομία εκβιάζει τον ήρωα να δουλέψει ως κατάσκοπος για την εξάρθρωση κυκλώματος διακίνησης βομβιστικού υλικού, που γίνεται με βιτρίνα έναν επιχειρηματία. Για το σκοπό αυτό, προσεγγίζει ερωτικά τη γυναίκα του.

Focus: «Η αφετηρία για να ξεκινήσω μια ταινία αυτού του είδους ήταν η επιθυμία μου να αφηγηθώ μια ρομαντική ιστορία αγάπης μέσα σε ένα πλαίσιο κατασκοπίας» δηλώνει ο σκηνοθέτης Νικολά Σαντά. Πράγματι, η όλη κατασκοπική ίντριγκα (παρακολουθήσεις, μπλοφάρισμα σε συζητήσεις, τοποθέτηση κοριών κ.ά.) λειτουργεί ως πλαίσιο ενός απατηλού κόσμου στον οποίο ο έρωτας αναγκαστικά μοιάζει ψεύτικος, ακόμα και αν είναι αληθινός. Ο ήρωας όμως είναι αδιαφανής ως προς τον εσωτερικό του κόσμο. Δέχεται απρόθυμα τη δουλειά για να μην κάνει φυλακή και όμως, στη διάρκεια της πλοκής δείχνει να μπαίνει στο πετσί του ρόλου, σαν να παρασύρεται από την ίδια την εμπειρία. Λέμε «σαν»... Έτσι, πριν φτάσουμε στον έρωτα που γεννιέται ανάμεσα σε αυτόν και την ηρωίδα και που όταν πέσουν οι μάσκες δοκιμάζεται, υπάρχει πάντα ένα ερωτηματικό ως προς το χαρακτήρα του που δεν ολοκληρώνεται, ώστε να ανέβει και το ίδιο το ρομάντζο στη στάθμη που θα μπορούσε. Λείπει «στο τσακ» η αίσθηση του «ωραίου» τυχοδιώκτη.

ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ EXODOS

Seven Films είπε...

Ο πρώην κριτικός των Cahiers Du Cinéma Νικολάς Σααντά υπογράφει τη σκηνοθεσία στο «(Κατά) Σκοπεύοντας» (Espion(s))**1/2, μια ρομαντική κατασκοπευτική ιστορία που μοιάζει ακριβώς με ό,τι θα περιμένατε από το ντεμπούτο ενός πρώην κριτικού των Cahiers.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΡΑΣΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ATHENS VOICE

Seven Films είπε...

Ξεκινά δυναμικά, με τον ήρωα της ταινίας Βενσάν (Γκιγιόμ Κανέ) να μπλέκει σε μια απίθανη κατάσταση: ενώ δουλεύει στο τμήμα αποσκευών του αεροδρομίου και κλέβει μικροαντικείμενα, ο συνάδελφός του Ζεράρ ανοίγει ένα μπουκαλάκι με υγρό σε μια τυχαία βαλίτσα και τραυματίζεται θανάσιμα από τη δυνατή έκρηξη. Η βαλίτσα ανήκει σε έναν Σύριο διπλωμάτη που την παραλαμβάνει κρυφά και εξαφανίζεται και ο Βενσάν, ένας έξυπνος νέος που ποτέ δεν εξαργύρωσε εποικοδομητικά τις καλές του σπουδές και το γερό του μυαλό, αναγκάζεται να δεχθεί την πρόταση της γαλλικής αντικατασκοπίας να μεταβεί στο Λονδίνο και να παρακολουθήσει τον διπλωμάτη και έναν συνεργάτη του σε συναλλαγές φαρμακευτικών υλικών. Το κλειδί είναι να γνωρίσει και να προσεγγίσει μια γυναίκα.

Ο Σααντά γυρνάει την πλάτη του στις εκρήξεις και τον δημαγωγικό θόρυβο της σύγχρονης πολιτικής και διπλωματίας και, χωρίς να αποκαλύπτει την ταυτότητα των «τρομοκρατών», χρησιμοποιεί ένα τρέχον είδος ως ευπρεπές πρόσχημα για να αναδείξει την ψυχολογική διαδρομή ενός αινιγματικού χαρακτήρα. Ωστόσο, δεν κατανοούμε ποτέ για ποιο λόγο ο Βενσάν είναι παραιτημένος από μια στοιχειώδη φιλοδοξία ευτυχίας ή ευπρεπούς επιβίωσης ή, τέλος πάντων, από κάποιο πλάνο ζωής - μοιάζει με κουκουλωμένο κοσμοκαλόγερο που κουβαλάει έναν βαρύ σταυρό και αρνείται να παραδεχτεί ότι είναι καλοστεκούμενος, εύστροφος, πνευματώδης και γοητευτικός. Γι' αυτό τον λόγο μάς είναι δύσκολο να πιστέψουμε γιατί αναμειγνύεται τόσο ενεργά σε μια κατάσταση που τον ξεπερνάει, λες και βρήκε τον εαυτό του σε μια περιπέτεια κατασκοπείας μόνο και μόνο για να ξεπληρώσει μια τυπική απερισκεψία, δηλαδή την παράβαση καθήκοντος ανοίγοντας τη βαλίτσα ενός διπλωμάτη, αλλά και να σώσει μια ώριμη γυναίκα από την παγίδα της βολεμένης ζωής με τον ύποπτο σύζυγό της. Και ακόμη περισσότερο, πως μια σοβαρή υπηρεσία εμπιστεύεται σε προχωρημένο στάδιο έναν τελείως άπειρο.

Ο πάντα χαριτωμένος Κανέ δεν διαθέτει το ειδικό βάρος ενός Ρέντφορντ ή ενός Γουόρεν Μπίτι, πόσο μάλλον ειδικών πρακτόρων με άδεια να επεμβαίνουν και να σκοτώνουν, όπως ο Μποντ και ο Μπορν. Με αιχμή του δόρατος έναν σχεδόν καταθλιπτικό agent, σε μια ατμόσφαιρα μουντή και ψιθυριστή, το (Κατα)σκοπεύοντας είναι ελάχιστα πειστικό στην ευρύτερη επιδίωξή του, αλλά τουλάχιστον διατρέχεται από ένα χαμηλόφωνο μυστήριο γύρω από τις (περι)στροφές του.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ Lifo

Seven Films είπε...

Γαλλικό θριλεράκι του Νικολά Σααντά.

Κλεφτρόνι (Γκιγιόμ Κανέ)

που κατά λάθος παραβίασε αποσκευή κατασκόπου της Συρίας, συλλαμβάνεται από τη μυστική αστυνομία της Γαλλίας και αντιμετωπίζοντας το δίλημμα «κατάσκοπος ή φυλακισμένος» καταλήγει στο Λονδίνο, παρακολουθώντας τον εν λόγω Βρετανό και ύποπτο για μεταφορά εκρηκτικών ουσιών στη Δαμασκό. Μοναδικός τρόπος να διαχειριστεί την αποστολή του είναι να κοιμηθεί με τη γυναίκα του υπόπτου. Παίζει και ο Στίβεν Ρία. Ακούνητος, ακατοίκητος, γραφικός. Το αποτέλεσμα σαν καλοφτιαγμένη τηλεοπτική σειρά. Εξαιρετική φάτσα ο Κανέ. Σαν να είναι μικρός ο Σον Πεν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ ΤΑ ΝΕΑ

Seven Films είπε...

«(Κατα)σκοπεύοντας» («Spies», Γαλλία, 2008), του Νικολά Σααντά. Κατασκοπεία και τρομοκρατία της παλιάς σχολής (το φιλμ θυμίζει ανάλογες ταινίες της δεκαετίας του ΄70), με τον Γκιγιόμ Κανέ στα δίχτυα μιας τρομερής συνωμοσίας στην οποία σημαντικό ρόλο παίζει μια «μοιραία γυναίκα» ( Ζεραλντίν Πελάς ).

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ ΤΟ ΒΗΜΑ

Seven Films είπε...

Ταινία που κινείται ανάμεσα στο κατασκοπικό θρίλερ και την ερωτική περιπέτεια, με ήρωα έναν ελεγκτή αποσκευών του αεροδρομίου (Γκιγιόμ Κανέ), που στέλνεται στο Λονδίνο να ερευνήσει την παράξενη δολοφονία ενός συναδέλφου του ύστερα από έκρηξη ενός μπουκαλιού με άρωμα. Στο Λονδίνο, ένας Αγγλος πράκτορας (Στίβεν Ρέι) τον πιέζει να συνάψει σχέση με τη σύζυγο ενός ύποπτου στελέχους φαρμακευτικής εταιρείας που έχει σχέση με τρομοκράτες. Πρώτη σκηνοθετική δουλειά του κριτικού Νικολά Σααντά.

ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Seven Films είπε...

Επιθεωρητής στο τμήμα φορτοεκφόρτωσης αποσκευών μεγάλου γαλλικού αεροδρομίου ο Βενσάν βλέπει έναν συνάδελφο και φίλο του να τυλίγεται στις φλόγες, όταν το αρωματικό μπουκάλι που ο δεύτερος έχει μόλις κλέψει από τη βαλίτσα ενός Σύριου διπλωμάτη εκρήγνυται. Υπόλογος απέναντι στην αστυνομία, εξαναγκάζεται από τη γαλλική αντικατασκοπία να συνεργαστεί μαζί της και να πάει στο Λονδίνο όπου με τη βοήθεια της βρετανικής ΜΙ5 πρέπει να κατασκοπεύσει έναν μάνατζερ φαρμακευτικής εταιρείας, ύποπτο για δοσοληψίες με Σύριους τρομοκράτες. Με την ψεύτικη ταυτότητα ηγετικού στελέχους ενός φιλανθρωπικού οργανισμού, ο απρόθυμος Βενσάν καλείται να πλησιάσει τον ευκατάστατο Αγγλο και κυρίως τη γοητευτική Γαλλίδα γυναίκα του... Σε αυτό που πετυχαίνει ο πρωτοεμφανιζόμενος στη σκηνοθεσία κριτικός κινηματογράφου και σεναριογράφος Νικολάς Σααντά είναι να προσδώσει στο φιλμ του την πεσιμιστική αύρα και μελαγχολία ενός κατασκοπικού θρίλερ των 70s. Πέπλο μυστηρίου καλύπτει το παρελθόν του βασικού ήρωα του (ταιριαστά γόης και συνάμα loser ο Γκιγιόμ Κανέ) αλλά και το ξεκίνημα της πλοκής. Εκεί όμως που η ίντριγκα πάει να απογειωθεί, η διείσδυση στα διεθνή νταραβέρια τρομοκρατών, κατασκόπων και μεγαλοεταιρειών σταματάει απότομα για να κάνει χώρο στο ρομάντζο. Από εκεί και έπειτα, και για αρκετή ώρα, τον πρώτο λόγο έχει ο συναισθηματικός αναβρασμός και το υπαρξιακό τέλμα των ηρώων (η δράση ξαναπαίρνει τα πάνω της στα τελευταία 15 λεπτά), επιλογή που αποκαλύπτει ένα αποπροσανατολισμένο από τον αρχικό στόχο του φιλμ.

ΑΝΤΑ ΝΤΑΛΙΑΚΑ ΕΘΝΟΣ

Seven Films είπε...

Ο Vincent είναι ένας χαρισματικός νεαρός που δουλεύει στο τμήμα αποσκευών στο αεροδρόμιο. Μαζί με τον συνάδελφο του τον Gerard έχουν το συνήθειο να κλέβουν αντικείμενα από τις αποσκευές των επιβατών. Καθώς ανοίγει τη βαλίτσα ενός Σύριου διπλωμάτη ο Gerard σκοτώνεται έπειτα από έκρηξη. Κατόπιν η γαλλική αντικατασκοπεία προτείνει στον Vincent μια συναλλαγή: ή μας βοηθάς να συλλάβουμε όσους εμπλέκονται στην έκρηξη ή σε πάμε μέσα. Ο Vincent θα πάρει την... 'κουρτίνα νούμερο ένα' και η απόφασή του αυτή θα τον οδηγήσει στο Λονδίνο, όπου θα βρει τον έρωτα στα μάτια της συζύγου ενός φαρμακοβιομήχανου που πρέπει να κατασκοπεύει...

Μπορεί ένα ειδύλλιο να επιβιώσει στον χώρο της κατασκοπείας; Υπάρχει χώρος για συναισθήματα στη σημερινή εποχή; Ερωτήματα εξαιρετικά ενδιαφέροντα που αποτελούν τον άξονα γύρω από τον οποίο κινείται η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Nicolas Saada, κριτικού του cahiers de cinema. Δυστυχώς όμως αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του φιλμικού χρόνου σε μια κοινότυπη κατασκοπική ίντριγκα που καταλήγει σε μια φασαριόζικη και παράταιρη σε σχέση με το ύφος του υπόλοιπου φιλμ σεκάνς. Αφήνει έτσι το love story του να φαντάζει ως ένας ακόμα μηχανισμός της πλοκής, αντί να αποτελεί την πεμπτουσία του «Espion(s)»,σύμφωνα με τις προθέσεις του. Επίσης η (ενδεχομένως) επιθυμητή αναγωγή από το ειδικό στο γενικό δεν επιτυγχάνεται ποτέ. Το τελικό αποτέλεσμα κινείται στα όρια της ευπρέπειας, αλλά ουδέποτε αφήνει περιθώρια 'κατασκήνωσης' τόσο στο νου, όσο (εκεί ακόμα περισσότερο) και στην καρδιά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ www.cinemanews.gr

Seven Films είπε...

Ενδιαφέρον διπλωματικό κυνηγητό, σε noir σκηνικό, που κρύβει έρωτες, πάθη και απογοητεύσεις ηθικές και συναισθηματικές.

Μια ιστορία που αν και πλέκεται γύρω από μια ιστορία κατασκοπίας δεν παύει να είναι προσωποκεντρική. Ένας ήρωας, τραγικός, σαν από αρχαία τραγωδία, άθελά του εμπλέκεται σε μία περιπέτεια που ξεπερνά τις δυνάμεις του αλλά δεν μπορεί να την αποφύγει αν θέλει να γλιτώσει. Ο Vincent (Guillaume Canet) είναι το κλειδί που ανοίγει την υπόθεση, γυρίζει μέσα στην κλειδαρότρυπα και παρασύρει την γυναίκα του υπόπτου και δίνει τη λύση του δράματος και την κάθαρση, χωρίς όμως να βγαίνει αλώβητος ηθικά και συναισθηματικά. Αναγκάζεται να «πουλήσει» έναν ψεύτικο έρωτα για να αποπλανήσει τη γυναίκα του υπόπτου και να την ρίξει στα χέρια των υπηρεσιών που αποσκοπούν στην σύλληψη του ίδιου της του συζύγου. Ενώ, από την άλλη αναγκάζεται να κρύψει τα πραγματικά του συναισθήματα εξαιτίας της «δουλειάς». Ένα αδιέξοδο που τον ωθεί να κάνει πράγματα που δεν θέλει είναι στην πραγματικότητα αυτό που θα τον βοηθήσει να βρει τον εαυτό του αλλά να «σώσει» και την Claire (Geraldine Pailhas) από μία ψεύτικη ευζωία.

Η ταινία κρατά σε εγρήγορση τον θεατή με τις συνεχείς αποκαλύψεις και τα διπλωματικά παιχνίδια κατασκοπίας, που στήνονται και εξελίσσονται παράλληλα με τα συναισθηματικά παιχνίδια, που στήνει η ίδια η ζωή. Ερμηνείες φρέσκειες και δυνατές από το μεγαλύτερο μέρος του κάστ δίνουν εξαιρετική δυναμική στην ταινία και μία γοητεία ακόμη και στην απογοήτευση, που προκαλείται τόσο για την πορεία του κόσμου, όσο και για της ίδιας της προσωπικής ζωής του καθενός από εμάς.


ΑΝΤΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ www.myfilm.gr