Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου 2011

ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ

ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ
(WINTER’S BONE)


Μια ταινία της Ντέμπρα Γκράνικ

Βασισμένο στο μυθιστόρημα
Winter’s Bone του Ντάνιελ Γούντρελ

Διάρκεια: 100’


Μέγα Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου
Φεστιβάλ Sundance 2010

Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα
Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας
σε δραματική ταινία (Τζένιφερ Λόρενς)



Υποψήφιο για 4 Όσκαρ
Καλύτερης Ταινίας
Β’ Ανδρικού Ρόλου,
Α’ Γυναικείου Ρόλου
Διασκευασμένου Σεναρίου




Η 17χρονη Ρι Ντόλι (Τζένιφερ Λόρενς), αναλαμβάνει να βρει τον εξαφανισμένο πατέρα της, αφού εκείνος χρησιμοποίησε το σπίτι τους ως εγγύηση για να βγει από τη φυλακή κι έφυγε χωρίς να αφήσει πίσω του κανένα ίχνος. Αντιμέτωπη με τον κίνδυνο να χάσει το σπίτι τους, θα ρισκάρει τη ζωή της για να διασφαλίσει την οικογένεια της. Θα ενώσει τα κομμάτια της αλήθειας, ανάμεσα στις υπεκφυγές, τα ψέματα και τις απειλές των συγγενών της.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
ΝΤΕΜΠΡΑ ΓΚΡΑΝΙΚ
Τι σας οδήγησε να επιλέξετε το WINTER’S BONE και να το σκηνοθετήσετε;

Διάβασα το βιβλίο σε μία ανάγνωση. Είχα χρόνια να το κάνω αυτό με οποιοδήποτε βιβλίο. Είχα μεγάλη αγωνία να δω πως θα επιβίωνε τελικά η Ρι. Είχε την αίσθηση ενός παλιομοδίτικου παραμυθιού, και μία ατμόσφαιρα που το μυαλό μου προσπαθούσε να εξορκίσει. Επίσης, δεν μου δίνεται συχνά η ευκαιρία να φανταστώ τη ζωή μου σε συνθήκες όπως της Ρι.
Συνεργαστήκατε με το συγγραφέα του βιβλίου Ντάνιελ Γούντρελ, για να γίνει αυτή η ταινία;

Για να ξεκινήσουμε, εγώ, η παραγωγός Άν Ροσελίνι και ο Ντάνιελ Γούντρελ συναντηθήκαμε στη βάση του τελευταίου, το Μιζούρι για να συζητήσουμε. Κοιτάξαμε σπηλιές, σπίτια, φωτογραφίσαμε αυλές, δρόμους, δάση και μιλήσαμε με τραγουδιστές, λαογράφους και ντόπιους για να πιάσουμε το νόημα της κουλτούρας του Όζαρκ. Μετά από αυτή τη συνάντηση ήμασταν πολύ ενθουσιασμένοι. Μάθαμε επίσης, ότι θα έπρεπε να έχουμε μαζί μας ένα ντόπιο για οδηγό και για να πείσει την κοινότητα να δουλέψει μαζί μας.

Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τη Τζένιφερ Λόρενς.

Η Τζεν έβαλε το ρόλο αυτό στην καρδιά της και δούλεψε πολύ σκληρά για να μπει στον κόσμο της Ρι. Χρησιμοποίησε τις γνώσεις της, από τις ρίζες που έχει από το Κεντάκι για το κυνήγι, την ξυλοκοπία κι άλλες τέτοιες δεξιοτεχνίες. Η προφορά της ήταν ήδη πολύ καλή για τη Ρι. Αν και το σενάριο είχε εκφράσεις που σ’ εμένα φάνταζαν πολύ ξένες, η Τζένιφερ ήξερε ήδη κάποιες από αυτές, καθώς τις είχε ακούσει μεγαλώνοντας. Όταν έφτασε στο Μιζούρι για τα γυρίσματα, δούλεψε πολύ κοντά με την οικογένεια στην οποία ανήκε το σπίτι. Έμαθε να χειρίζεται τον εξοπλισμό, όλα τα ονόματα των σκύλων και δέθηκε με τα παιδιά. Συχνά αυτοσχεδίαζε κι έκανες πρόβες μαζί τους για να τα διευκολύνει. Μάθαινε συνέχεια, απορροφούσε γνώσεις κι εμπειρίες και προκαλούσε τον εαυτό της. Νοιώθω πολύ τυχερή που είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε μαζί.
Πως βλέπετε τη Ρι ως χαρακτήρα;

Η Ρι είναι αφοσιωμένη να αναθρέψει τα αδέρφια της. Τη βλέπω σα μια λέαινα που προσπαθεί να προστατέψει την περηφάνια της. Είναι επίσης μια έφηβη που νοιώθει αβοήθητη όταν όλοι οι ενήλικες γύρω της φαίνεται να παίρνουν λάθος αποφάσεις. Το μόνο που της μένει είναι να προσπαθεί να μένει διαφορετική. Σε θέματα δικαιοσύνης δεν δέχεται το «όχι» ως απάντηση. Θαυμάζω την επιμονή της και το γεγονός ότι δεν τα παρατά.
Πως εξοικειωθήκατε με τους χαρακτήρες και τι κάνατε για να δημιουργήσετε το φυσικό τους περιβάλλον για να πείτε αυτή την ιστορία;

Ξεκινήσαμε κάνοντας έρευνα σε μια οικογένεια που ζούσε σε μια τοποθεσία που έμοιαζε με αυτή του βιβλίου. Έπρεπε να βρούμε μια οικογένεια που θα μας άφηνε να δούμε το σπίτι της, τα ρούχα τους, τα αντικείμενα τους, το δείπνο τους, που θα μας άφηνε να τους βλέπουμε να κυνηγούν, να φροντίζουν τα ζώα τους και πως αντιμετωπίζουν τα προβλήματα τους. Ήμασταν αρκετά τυχεροί ώστε να τους βρούμε. Για να δημιουργήσουμε ένα φυσικό περιβάλλον, γυρίσαμε στην πραγματική ιδιοκτησία μιας ντόπιας οικογένειας. Βρήκαμε ρούχα, καθώς οι ντόπιοι ήταν πρόθυμοι να ανταλλάξουν τα παλιά τους ρούχα με καινούρια. Επίσης, συμμετείχαν και πολλοί ντόπιο στην ταινία, οι οποίο συχνά διορθώνανε την προφορά των ηθοποιών, και μας δίνανε οδηγίες γενικότερα.
Τα WINTER’S BONE και Μέχρι το Κόκαλο (Down to the Bone) (Sundance 2004), ασχολούνται και τα δύο με γυναικείους χαρακτήρες που αγωνίζονται σε πολύ δύσκολες καταστάσεις στους κεντρικούς ρόλους. Είναι σύμπτωση ή σας ελκύουν αυτές οι ιστορίες;

Με ελκύουν οι ιστορίες για χαρακτήρες που έχουν να λύσουν το γρίφο, πως θα κάνουν τη ζωή τους να δουλέψει. Συχνά αυτό έχει να κάνει με πολύ δύσκολες αποφάσεις. Με ελκύει και η κωμωδία επίσης πολύ, ειδικά το είδος που ασχολείται με τους παραλογισμούς της ζωής. Κάποιος κάποτε μου είπε ότι μερικοί άνθρωποι κάνουν τεράστια βήματα, φτάνουν ψηλά, ενώ για άλλους η ίδια προσπάθεια τους μετακινεί ένα εκατοστό. Αυτούς τους ανθρώπους θέλω να απεικονίσω.


ΒΡΑΒΕΙΑ & ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ:

ΟΣΚΑΡ
Υποψήφιο για 4 Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Β’ Ανδρικού Ρόλου (Τζον Χοκς), Α’ Γυναικείου Ρόλου (Τζένιφερ Λόρενς) , Προσαρμοσμένου Σεναρίου

ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ
Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας σε δραματική ταινία (Τζένιφερ Λόρενς)

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΑΝΤΑΝΣ 2010
Μέγα Βραβείο Κριτικής Επιτροπής
Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου
Βραβείο Humanitas

ΒΡΑΒΕΙΑ SCREEN ACTORS GUILD Υποψηφιότητα Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας και Β’ Ανδρικού Ρόλου

ΒΡΑΒΕΙΑ SPIRIT
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Β’ Γυναικείου Ρόλου, Β’ Ανδρικού Ρόλου και Φωτογραφίας.

ΒΡΑΒΕΙΑ GOTHAM
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Συνολικής Ερμηνείας
Υποψηφιότητα για Καλύτερη Πρωτοεμφανιζόμενη Ηθοποιό και Βραβείο Κοινού

NATIONAL BOARD OF REVIEW
Βραβείο Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού

NATIONAL SOCIETY OF FILM CRITICS
Δεύτερο βραβείο Καλύτερης Ταινίας

ΒΡΑΒΕΙΑ SATELLITE
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Προσαρμοσμένου Σεναρίου

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ HOLLYWOOD
Βραβείο New Hollywood

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ PALM SPRINGS
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Ηθοποιού (Τζένιφερ Λόρενς)

LOS ANGELES FILM CRITICS ASSOCIATION
Δεύτερο βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού

VILLAGE VOICE CRITICS POLL
Βραβεία Α’ Γυναικείου Ρόλου, Β’ Ανδρικού
Δεύτερο βραβείο Β’ Γυναικείου

INDIEWIRE CRITICS POLL
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου

ONLINE FILM CRITICS SOCIETY
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας,
Α’ Γυναικείου Ρόλου,
Β’ Ανδρικού,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου

ALLIANCE OF WOMEN FILM JOURNALISTS
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας,
Α’ Γυναικείου Ρόλου,
Β’ Ανδρικού,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου,
Συνολικού καστ,
Φωτογραφίας,
Σκηνοθεσίας,
Πρωτοεμφανιζόμενου Ηθοποιού,
Επιτεύγματος από γυναίκα στη βιομηχανία του Κινηματογράφου

THE WOMEN FILM CRITICS CIRCLE
Βραβείο Καλύτερης
Ταινίας από γυναίκα Σκηνοθέτη,
Καλύτερης Νέας Ηθοποιού,
Βραβείο Adrienne Shelly : για την αντίθεση στη βία κατά των γυναικών

BRABEIO USC LIBRARIES SCRIPTER
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερου Προσαρμοσμένου Σεναρίου

WASHINGTON, D.C. AREA FILM CRITICS
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερου Προσαρμοσμένου Σεναρίου
και Β’ Ανδρικού Ρόλου

TORONTO FILM CRITICS ASSOCIATION
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού

SAN FRANCISCO FILM CRITICS CIRCLE
Βραβείου Καλύτερου Β’ Ανδρικού Ρόλου

CHICAGO FILM CRITICS ASSOCIATION
Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Ηθοποιού
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου,
Καλύτερης Ηθοποιού,
Β’ Ανδρικού Ρόλου

DETROIT FILM CRITICS SOCIETY
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού,
Συνολικού καστ,
Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου
Υποψήφιο για Βραβείο Β’ ανδρικού ρόλου,
Καλύτερης Ταινίας,
Καλύτερης Σκηνοθεσίας

LONDON CRITICS CIRCLE
Υποψηφιότητα για Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού

HOUSTON AREA FILM CRITICS
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου,
Καλύτερης Ηθοποιού

INDIANA FILM JOURNALISTS ASSOCIATION
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Δεύτερο βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας,
Ηθοποιού και
Β’ Ανδρικού Ρόλου

ST. LOUIS FILM CRITICS ASSOCIATION
Δεύτερο βραβείο Καλύτερου Προσαρμοσμένου Σεναρίου,
Β’ Ανδρικού Ρόλου,
Ταινίας Arthouse

SOUTHEASTERN FILM CRITICS ASSOCIATION
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Δεύτερο Βραβείο Καλύτερης ηθοποιού,
Συνολικού Καστ,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου

PHOENIX FILM CRITICS SOCIETY
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ηθοποιού,
Ταινίας

SAN DIEGO FILM CRITICS SOCIETY
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας,
Καλύτερης Ηθοποιού,
Β’ Ανδρικού Ρόλου
Υποψήφιο για Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου,
Σκηνοθεσίας,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου,
Συνολικού Καστ

DALLAS/FT. WORTH FILM CRITICS ASSOCIATION
Δεύτερο βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού,
Καλύτερης Ανεξάρτητης Παραγωγής

LAS VEGAS FILM CRITICS SOCIETY
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ηθοποιού,
Νέας Ηθοποιού

UTAH FILM CRITICS ASSOCIATION
Υποψηφιότητα για Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου,
Καλύτερης Ηθοποιού,
Β’ Ανδρικού Ρόλου

FLORIDA FILM CRITICS CIRCLE
Βραβείο Breakout

DUBLIN FILM CRITICS CIRCLE
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού,
Καλύτερης πρωτοεμφανιζόμενης

CENTRAL OHIO FILM CRITICS ASSOCIATION
Δεύτερο Βραβείο Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου,
Καλύτερης Ηθοποιού
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας,
Β’ Ανδρικού ρόλου,
Προσαρμοσμένου Σεναρίου

VANCOUVER FILM CRITICS CIRCLE
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού,
Β’ Ανδρικού Ρόλου

ΒΡΑΒΕΙΑ BRITISH INDEPENDENT FILM
Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας

ΒΡΑΒΕΙΑ LONDON EVENING STANDARD
Υποψήφιο για Βραβείο Τεχνικού Επιτεύγματος

ΤΟ ΚΑΣΤ


ΤΖΕΝΙΦΕΡ ΛΟΡΕΝΣ (ΡΙ)

Οι New York Times την τοποθέτησαν στη λίστα των 50 ανθρώπων που θα πρέπει κανείς να παρακολουθεί στο μέλλον. Η πιο πρόσφατη εμφάνιση της ήταν στο Τα Σύνορα της Μοναξιάς (THE BURNING PLAIN), μαζί με τις Σαρλίζ Θέρον και Κιμ Μπέισινγκερ. Η ταινία προβλήθηκε πρώτη φορά στο 65ο Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου η Λόρενς τιμήθηκε με το βραβείο Marcello Mastroianni ως η Καλύτερη Νέα Ηθοποιός. Πρόσφατα ολοκλήρωσε και το Ο Άλλος μου Εαυτός (THE BEAVER), που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί η Τζόντι Φόστερ. Είχε επίσης τον πρωταγωνιστικό στο POKER HOUSE, για το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Εξαιρετικής Ερμηνείας από το Φεστιβάλ του Λος Άντζελες. Συμμετείχε επίσης στα GARDEN PARTY, DRILLBIT TAYLOR και WAVERLY HILLS.
Στην τηλεόραση, εμφανίστηκε στην Τρίτη σεζόν του The Bill Engvall Show του TBS. Εμφανίστηκε ακόμα στα Cold Case, Medium, Not Another High School Show και Ντεντέκτιβ Monk.
Γεννημένη και μεγαλωμένη στη Λούισβιλ του Κεντάκι, ξεκίνησε την καριέρα της στα 14 χρόνια της.

ΤΖΟΝ ΧΟΚΣ (ΤΙΑΡΝΤΡΟΠ)

Ο Τζον Χοκς πρωταγωνίστησε στο Εγώ Εσύ και Όλοι Οι Γνωστοί (ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW), που απέσπασε το ειδικό βραβείο της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ του Σάντανς και τη Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ των Καννών.
Άλλες ταινίες που συμμετείχε είναι τα AMERICAN GANGSTER, MIAMI VICE, S.DARKO, A SLIPPING DOWN LIFE, Η Ταυτότητα (IDENTITY) , Ξεπερνώντας τα Όρια (PLAYING GOD), Καταιγίδα (THE PERFECT STORM), Από το Σούρουπο Ως την Αυγή (FROM DUSK TILL DAWN) και HARDBALL.
Πρωταγωνίστησε επίσης κι έκανε την παραγωγή στο BUTTLEMAN για το οποίο έλαβε το βραβείο Εξαιρετικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ της Σεντόνα και το ειδικό βραβείο της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ του Ντιπ Έλλουμ.
Στη μικρή οθόνη, συμμετείχε στην επιτυχία Lost, όπως και στα Deadwood και Eastbound & Down.
Γεννημένος και μεγαλωμένος στη Μινεσότα, μετακόμισε στο Ώστιν, όπου ξεκίνησε την καριέρα του ως μουσικός και ηθοποιός. Ήταν συνιδρυτής της θεατρικής εταιρίας Big State Productions.
Σήμερα ζει στο Λος Άντζελες, όπου γράφει, συνθέτει και ερμηνεύει με τη μπάντα του, τους King Straggler. Πρόσφατα τον είδαμε στο Μοιραίες Αποφάσεις (SMALL TOWN SATURDAY NIGHT), στο πλάι του Κρις Πάιν, ενώ για το μέλλον ετοιμάζει το EVERYTHING WILL HAPPEN BEFORE YOU DIE.


Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

ΝΤΕΜΠΡΑ ΓΚΡΑΝΙΚ

Η Ντέμπρα Γκράνικ πήρε το μεταπτυχιακό της τίτλο στον κινηματογράφο από το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Εκεί κέρδισε βραβείο για τη μικρού μήκους της SNAKE FEED (1997). Παρακολούθησε τα εργαστήρια Σκηνοθεσίας και Σεναρίου στο Ινστιτούτο του Σάντανς, όπου ανέπτυξε το Snake Feed σε μεγάλου μήκους ταινία.
Έκανε την πρεμιέρα της με το Μέχρι το Κόκαλο (DOWN TO THE BONE) στο Φεστιβάλ του Σάντανς το 2004, όπου απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Η ταινία προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε το βραβείο Διεθνούς Κριτικής στο φεστιβάλ της Βιέννης, μεταξύ άλλων. Το 2010 ολοκλήρωσε το Στην Καρδιά του Χειμώνα (WINTER'S BONE), που απέσπασε το Μέγα Βραβείο της κριτικής επιτροπής στο Σάντανς, το Βραβείο Σεναρίου, ήταν υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας σε δραματική ταινία (Τζένιφερ Λόρενς), και για 4 Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Β΄ Ανδρικού και Προσαρμοσμένου Σεναρίου) .

CREDITS
Καστ
Ree JENNIFER LAWRENCE
Teardrop JOHN HAWKES
Little Arthur KEVIN BREZNAHAN
Merab DALE DICKEY
Sheriff Baskin GARRET DILLAHUNT
April SHERYL LEE
Gail LAUREN SWEETSER
Satterfield TATE TAYLOR
Συνεργείο
Σκηνοθεσία DEBRA GRANIK
Σενάριο DEBRA GRANIK & ANNE ROSELLINI
Βασισμένο στο μυθιστόρημα Winter’s Bone του DANIEL WOODRELL
Παραγωγοί ANNE ROSELLINI & ALIX MADIGAN YORKIN JONATHAN SCHEUER & SHAWN SIMON
Φωτογραφία MICHAEL McDONOUGH
Σχεδιασμός παραγωγής MARK WHITE
Κοστούμια REBECCA HOFHERR
Μοντάζ AFFONSO GONÇALVES
Μουσική DICKON HINCHLIFFE
Συμπαραγωγή KATE DEAN MICHAEL McDONOUGH
Κάστινγκ KERRY BARDEN & PAUL SCHNE
Γυρισμένο εξ ολοκλήρου στο Όζαρκς του Νοτιοδυτικού Μιζούρι
Σε κάμερα RED

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ στα ΝΕΑ γραφει για την ταινία
Η πιο καλοπληρωµένη απάντηση στην καρικατούρα των αδελφών Κόεν από την ανεξάρτητη, ξεροκέφαλη και ταλαντούχα 48άρα Ντέµπρα Γκράνικ στην ταινιάρα που φέρει τον ανατριχιαστικό τίτλο «Winter’s Bone» («Στην καρδιά του χειµώνα»). Μαζί µε το «Blue Valentine» οι δύο µεγάλες στιγµές του American Cinema και του 2010!

Καλοπληρωµένη γιατί είναι λιτή σαν φιλέτο οικολογικής διατροφής. Γιατί πρωταγωνιστές, µαζί µε τους ηθοποιούς, είναι κάθε αντικείµενο και κάθε ίχνος απ’ αυτό το αµερικανικό, αλλά στην όψη και την εξαθλίωση σαν τριτοκοσµικό πεδίο επιπέδου Αφγανιστάν και ακόµαπιο κάτω. Γιατί το οικογενειακό δράµα σεόλη την διάρκεια αυτών των ενενήντα λεπτών διαπλέκεται σαν σταυροβελονιά µε την κόλαση της κοινωνίας αλλά και µε το σκοτεινό, νοσηρό θρίλερ. Και γιατί η θέληση και το ακατάβλητο πείσµα αυτής της µικρής κοπελιάς δικαιώνεται στη συνείδηση του θεατή επειδή λειτουργεί και προκύπτει οργανικάαπό την ιστορία. Αντίθετα µε τον θρησκευτικόφονταµενταλισµό τηςΜάτι Ρος (ΧέιλιΣτάινφελντ) στο «Αληθινό θράσος» που διψάει για ανθρώπινο αίµα, η επίσης µικρή Ρι (Τζένιφερ Λόρενς), ηρωίδα του «Winter’ s bone» αναζητεί ένα τεκµήριο από τον νεκρό πατέρα της προκειµένου να επιζήσει, αυτή µε τα αδέλφια της και την κατάκοιτηµητέρα τους. Ο θάνατός του η ζωή µας!

Οταν ο κορυφαίος Αρθουρ Μίλερ (1915-2005) υπέγραφε το απόλυτο αριστούργηµά του «Ο θάνατος του εµποράκου» (Death of a salesman), ήταν αδιανόητο να φανταστεί την σηµερινή ύστερα από εξήντα χρόνια µετάλλαξη του «Εµποράκου» του. Ο Ουίλι Λόµαν, µε ασφαλιστήριο ζωής, προαγοράζει το µέλλον των παιδιών του, σκηνοθετώντας τοντροχαίο θάνατό του. Στην εποχή του, το πιο ακραίο τίµηµα που µπορούσενα πληρώσει κάποιος Desperado στα σαγόνια ενός αχόρταγου καρχαρία. ΟΤζέσαπ Ντόλι, πατέρας της µικρής Ρι, ο µεταλλαγµένος σηµερινός εµποράκος, πουλάει το τοµάρι του στον διάβολο ψήνοντας κρακ. Για µερικέςπενταροδεκάρες µε τις οποίες θα κοροϊδέψουν την πείνα τους τα τέσσεραµέλη της οικογένειάς του σ’ αυτή τη γιγαντιαία, αλλά ξεχαρβαλωµένη τρύπα των ΗΠΑ. Ετσι ακριβώς. Πρόκειται - αλλά στηνταινία δεν ονοµατίζεται - για το Dustball («δοχείο σκόνης»), περιοχή που αρχίζει από το τέρµα του Αρκανσο και περνάει από Μιζούρι και Νεµπράσκα. Το παρατσούκλι το κέρδισε από την καταστροφή που προκάλεσαν οι εντατικές καλλιέργειες µεταβάλλοντας την περιοχή σ’ ένα επικών διαστάσεων κρανίου τόπο. Μπροστά σ’ αυτή τη µετατροπή της ανθρώπινη ύπαρξης σε κάτι φτηνότερο καιπιο αναλώσιµο από τα σκουπίδια, η ζωή στις πλίνθινες καλύβες της Αφρικής µοιάζει µε αθηναϊκό ρετιρέ. Κάθε κουρέλι που φοράνε αυτά τα ζωντανά ζόµπι οδηγηµένα στα ναρκωτικά σαν µοναδική επιλογή για µιαµπουκιά µποµπότα,φωνάζει σε όλη τηνδιάρκεια της ταινίας «Help, Ι am dying!». Θεέµου, η κόλαση επί της Γης.

Το µεροκάµατο του τρόµου. Για ένα πιάτο φασόλια. «Αν καλλιεργούσε µαριχουάνα, τώρα θα ζούσε οπατέρας σου » λέει ένας µπάτσος στη Ρι. Το µοναδικό ίχνος οργανωµένης Πολιτείας σ’ αυτή την τρύπα. Ο χορός του θανάτου. Γιατί όλοι, φίλοι και συγγενείς, κολυµπάνε στα ίδια αφοδευτήρια. Γιατί η εξαθλίωση πορεύεται µε το έγκληµα. Είπαµε ο θάνατός σου η ζωή µου. Από τα πάνω προς τα κάτω. Ετσι, αυτός ο θηλυκός µικρός άγγελος πρέπει τώρα ναβρει το λείψανο του νεκρούπατέρα της. Ενα τεκµήριο του πτώµατός του. Ας πούµε ένα κοµµένο δακτυλάκι από το οποίο θα πιστοποιηθεί η ταυτότητά του. Τότε µόνο οι δανειστές θα καθυστερήσουν την εκποίηση της καλύβας του Τζέσαπ Ντόλι. Το δακτυλικό αποτύπωµα του νεκρού, λίγες εβδοµάδες ζωής για τη Ρι και την οικογένειά της.Πρέπει λοιπόν να ψάξει, να ρωτήσει να µάθει και κάτι από το πτώµα του πατέρα της να κόψει. Τι είπατε; Κόλαση; Κάτι χειρότερο.Αισθάνθηκα σα να µε πριονίζουν ταδόντια του Αδη.

Η Ντέµπρα Γκράνικ οδηγεί την πρωταγωνίστριά της και την πλοκή µε την ίδια κυνική, ξερήλιτότητα. Στ’αυτιά µου σαν γδούπος όταν ο απελπισµένος πέφτει από τον γκρεµό και το πτώµα του διαµελίζεται από βράχο. Πορτρέτα ανθρώπων ενσωµατωµένα, αφοµοιωµένα και αλεσµένααπό τις µυλόπετρες αυτής της πινακοθήκης τεράτων. Υπόδειγµα δωρικής σκηνοθεσίας. Μια αόρατη αλλά σαν γροθιά στο στοµάχι προσπάθεια να ταυτιστεί η µυθοπλασία µε µια αληθινή µαρτυρία. Υποκλίνοµαι σ’ αυτή την κολασµένη αγιογραφία ενός θηλυκού αµερικανού Ντοστογιέφσκι µε το όνοµα Ντέµπρα Γκράνικ!







5 σχόλια:

Seven Films είπε...

Ο εφιάλτης του αμερικανικού Νότου

Σκληρό μέχρι το κόκαλο _και κυριολεκτώ γιατί τα ανθρώπινα κόκαλα παίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορία_ η ταινία «Στην καρδιά του χειμώνα» («Winter’s bone», ΗΠΑ, 2010) της Ντέμπρα Γκάνικ είναι μια τρομερή εμπειρία καθώς αποτυπώνει σε όλο της το… μεγαλείο την εικόνα μιας Αμερικής που δεν θα θέλαμε ποτέ να γνωρίσουμε. Είναι ο αμερικανικός νότος, τραχύς, ωμός και άκαρδος, ένα σύμπαν απομονωμένο και κλειστό που λειτουργεί με τους δικούς του κώδικες και δεν υποκύπτει σε τίποτε. Σε αυτό το σύμπαν ανήκει ένα 17χρονο κορίτσι (Τζένιφερ Λόρενς) που θα ζήσει την χειρότερη εμπειρία της ζωής της όταν αποφασίζει να βρει τον εξαφανισμένο πατέρα της αφού ο τελευταίος, γνωστός παράνομος, χρησιμοποίησε το σπίτι του ως εγγύηση για να βγει από τη φυλακή και έφυγε χωρίς να αφήσει ίχνος. Για να διασφαλίσει το μέλλον της οικογένειά της, η κοπέλα (που ζει με μια αμίλητη μάνα και δυο αδέλφια) θα ρισκάρει τη ζωή της και θα προσπαθήσει να ενώσει τα κομμάτια ενός μυστηριώδους παζλ αντιμέτωπη με ψέματα και απειλές ακόμα και από συγγενικά πρόσωπά της.

Η Ντέμπρα Γκάνικ ακολούθησε πιστά τις σελίδες του μυθιστορήματος του Ντάνιελ Γούντρελ στο οποίο βασίσθηκε το σενάριο αλλά αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει εδώ, πέρα από την ιστορία, είναι η εικόνα μια χώρας σε παρακμή, όπου η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία απολύτως αξία.

Η 17χρονη ηρωίδα είναι ένα λουλούδι που προσπαθεί να ανθίσει σε μια κοινωνία τεράτων έτοιμων να την κατασπαράξουν. Οι ακρότητες στις οποίες θα οδηγηθεί για να πετύχει τον σκοπό της, είναι πέραν κάθε λογικής και σε αφήνουν με πολλούς κόμπους στον λαιμό.

Όμως αυτό που κυριολεκτικά σε συγκλονίζει είναι η ατσαλένια δύναμη αυτής της όμορφης, αγέλαστης κοπέλας, την οποία υποδύεται η Λόρενς σε έναν ρόλο ζωής που την οδήγησε στα Οσκαρ. Το ίδιο βραβείο διεκδικεί η ταινία αλλά και ο Τζον Χόουκς, έξοχος στον ρόλο ενός συγγενικού προσώπου της ηρωίδας το οποίο μαλακώνει βλέποντας το πείσμα αλλά και την καλοσύνη της.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ ΤΟ ΒΗΜΑ

Seven Films είπε...

Τοποθετηµένη σε ένα µέρος που δεν θα ήθελες ποτέ να επισκεφτείς και γεµάτη από ανθρώπους που θα ήταν καλύτερα να µη γνωρίσεις, η «Καρδιά του χειµώνα» ζωγραφίζει µια εικόνα της Αµερικής σκοτεινή και παγωµένη – κι όχι µόνο λόγω της εξωτερικής θερµοκρασίας. Σε µια θλιβερή, ορεινή επαρχιακή κοινότητα, όπου όλοι µοιάζουν να συνδέονται συγγενικά και όπου η παρασκευή ναρκωτικών είναι η βασική επαγγελµατική ενασχόληση και η βία η µόνη οδός επικοινωνίας, ένα δεκαεφτάχρονο κορίτσι ψάχνει να βρει τον πατέρα του, νεκρό ή ζωντανό, προκειµένου να σώσει το σπίτι τους που εκείνος έχει βάλει ως εγγύηση για να µείνει εκτός φυλακής. Με τη στοιχειωτική ερµηνεία της Τζένιφερ Λόρενς σαν οδηγό και την πιθανότητα µιας τραγικής κατάληξης ως µόνιµη επωδό, η ταινία της Ντέµπρα Γκράνικ λειτουργεί σαν ένα βραδυφλεγές αλλά συγκλονιστικό whodunit και µαζί σαν white trash εφιάλτης που κατορθώνει να ξεθάβει µια δυνατή συναισθηµατική αλήθεια κάτω από κάτι που αρχικά µοιάζει µε γκροτέσκα επίδειξη µιζέριας. Στην αρχή σαν ένας βόµβος στο πίσω µέρος του µυαλού σου, µια ενοχλητική αίσθηση ανησυχίας, η δύναµη του φιλµ γιγαντώνεται σταθερά, για να κορυφωθεί σε ένα φινάλε που κολλά πάνω σου σαν χειµωνιάτικη υγρασία και που για καιρό θα κουβαλάς µαζί σου, είτε το θες είτε όχι.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΡΑΣΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ATHENS VOICE

Seven Films είπε...

Ενα νεαρό κορίτσι έρχεται σε σύγκρουση με μια απομονωμένη, μπλεγμένη σε παρανομίες, κοινωνία, σε μια βουτηγμένη σε σκοτεινή ατμόσφαιρα, συγκλονιστική ταινία.

ΗΡι είναι μια 17χρονη κοπέλα που προσπαθεί να προστατέψει τα δύο μικρότερα αδέρφια της. Μόνο που χρειάζεται να είναι πολύ δυνατή, μια και ζει σε μια άγρια, απομονωμένη περιοχή, όπου αντιμετωπίζει μια απειλητική, ανδροκρατούμενη κοινωνία, που προσπαθεί να την εμποδίσει από το να ανακαλύψει την αλήθεια για την πατέρα της. Εναν πατέρα που, ελεύθερος από τη φυλακή με εγγύηση, έχει εξαφανιστεί, με αποτέλεσμα η οικογένεια να κινδυνεύει να χάσει το σπίτι της.

Στον κόσμο του φιλμ νουάρ, τοποθετημένο στην αμερικανική επαρχία, μας μεταφέρει η σκηνοθέτρια/σεναριογράφος Ντέμπρα Γκράνικ, με τη δεύτερη αυτή ταινία της, βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Σάντανς και υποψήφια για 4 Οσκαρ.

Η ιστορία εκτυλίσσεται σε μια φτωχική, απομονωμένη, αμερικανική κοινότητα του Οζαρκ, κοινότητα που θυμίζει εκείνη στην ταινία «Οταν ξέσπασε η βία» του Τζον Μπούρμαν. Αφιλόξενη κοινότητα, μπλεγμένη σε παράνομο εμπόριο ποτών και ναρκωτικών, με την οποία η Ρι (στον ρόλο η άγνωστη αν και εξαιρετική, υποψήφια για Οσκαρ πρώτου ρόλου, Τζένιφερ Λόρενς) έρχεται σε σύγκρουση με την πεισματική επιμονή της να ανακαλύψει τον πατέρα της - «αν συνεχίσεις να κάνεις ερωτήσεις θα καταλήξεις μαζί με τα γουρούνια», της λέει σε μια στιγμή μια γειτόνισσα. Αποτέλεσμα, ένα συναρπαστικό θρίλερ, δοσμένο με απλούς, χαμηλούς τόνους, απ' όπου βγαίνουν απαρατήρητα στην επιφάνεια οι καταπιέσεις και οι πικρές απογοητεύσεις που έχει δημιουργήσει η συγκεκριμένη
NΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Seven Films είπε...

Η τοπογραφία συναντά την κοινωνιολογία σε μια δραματική ταινία για παράνομους ορεσίβιους και μια ηρωική κοπέλα που ξεπερνά τις δυνάμεις της.
Η 17χρονη Ρι Ντόλι (Τζένιφερ Λόρενς) αναλαμβάνει να βρει τον εξαφανισμένο πατέρα της, αφού εκείνος χρησιμοποίησε το σπίτι τους ως εγγύηση για να βγει από τη φυλακή κι έφυγε χωρίς να αφήσει πίσω του κανένα ίχνος. Αντιμέτωπη με τον κίνδυνο να χάσει το σπίτι τους, θα ρισκάρει τη ζωή της για να διασφαλίσει την οικογένειά της, δηλαδή να σώσει το σπίτι, τα ανήλικα αδέλφια και την άρρωστη μάνα της. Βαρύ το φορτίο για μια έφηβη που θέλει να πάει στρατό για να μαζέψει χρήματα, από τη στιγμή που ο πατέρας της είναι άφαντος και οι συγγενείς της την απειλούν, για να μην τους χαλάσει τη δουλειά που έχουν στήσει (παρασκευή crystal meth). Οι πραγματικές προθέσεις της Ρι μένουν αδιευκρίνιστες, αλλά το πείσμα της διαθέτει τη μοναδική κινηματογραφική αρετή σε μια ταινία που μεθοδικά, επίμονα, σχεδόν ντοκιμαντερίστικα καταγράφει τη μιζέρια των κακοτράχαλων Ozark, την εχθρικότητα των αφιλόξενων κατοίκων της και κάποιες υπέροχες, παλιές μπαλάντες του βουνού ερμηνευμένες από ντόπιους, περισσότερο συμπαθείς από τους υπόλοιπους. Η Τζένιφερ Λόρενς είναι υποψήφια για Α' Γυναικείο Ρόλο, όπως και ο Τζον Χοκς στο ρόλο του απειλητικού και βίαιου θείου και η ταινία.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ LIFO

Seven Films είπε...

Η 17χρονη Ρι μεγαλώνει σε μια φτωχή αγροτική περιοχή του Μισούρι. Όταν μαθαίνει ότι ο εξαφανισμένος πατέρας της έχει υποθηκεύσει το σπίτι τους, αποφασίζει να τον αναζητήσει – ακόμη και με κίνδυνο της ζωής της.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ ΠΟΥ ΦΛΕΡΤΑΡΕΙ ΜΕ ΤΟ ΘΡΙΛΕΡ ΚΑΙ ΣΟΚΑΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΩΜΗ, ΕΙΛΙΚΡΙΝΗ ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΤΟΥ. ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΑΞΕΧΑΣΤΟ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΣΤΟ ΣΑΝΤΑΝΣ, ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΣΚΑΡ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΣΗΣ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ